Deloitte tarafından hazırlanan “COVID-19 Türkiye’de Turizm ve Konaklama Sektörü Raporu”na göre, bu dönem, yeni iş modelleri ve fırsatlarını da beraberinde getiriyor.

Deloitte’tan yapılan açıklamaya göre, dünya, koronavirüs salgınından nasıl korunacağının yollarını ararken, bir yandan da virüsün etkilerinin, küresel ekonomi ve sektörlere olan yansımasını kontrol etmeye çalışıyor.

Dünyada 200’ün üzerinde ülkeye yayılarak pandemiye dönüşen koronavirüs salgını nedeniyle birçok ülke sınırlarını kapattı, uçuşları iptal etti, sokağa çıkma yasağı uyguladı.

Virüsün yayılımını engellemek için alınan bu tedbirler birçok sektör gibi turizm sektörünü de durma noktasına getirdi. Deloitte tarafından hazırlanan “COVID-19 Türkiye’de Turizm ve Konaklama Sektörü Raporu”nda, sektörün istihdam ve döviz rezervlerinin artışı açısından kritik önemine dikkat çekiliyor.

2014 yılında Rusya ekonomik krizi, ardından Türkiye-Rusya arasında yaşanan uçak krizi nedeniyle zorlu bir dönemden geçen turizm sektörü, toparlanma emareleri gösterdiği 2018 yılının ardından, 52 milyon turist ve 35 milyon dolar gelir ile 2019 yılında rekor büyüme gerçekleştirdi.

Bir önceki yıla göre azalış yüzde 67,8 oldu

Turizm Ajansı’nın haberine göre; İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) İstanbul İstatistik Ofisi’nin verilerine göre Mart ayında İstanbul’a gelen turist sayısı bir önceki aya göre 588 bin azalarak 374 bin olarak gerçekleşti.

Bir önceki yılın Mart ayına göre ise İstanbul’a gelen turist sayısı yüzde 67,9 azaldı. Türkiye’ye gelen turist sayısı ise bir önceki aya göre 1 milyon azalarak 718 bin olarak gerçekleşti, bir önceki yıla göre azalış yüzde 67,8 oldu.

Geçen yıla göre yüzde 59 azalma oldu

Mart ayında, Almanya’dan 35 bin turist geldi; ama geçen yıla göre yüzde 59 azalma oldu. Almanya’yı sırasıyla 33 bin ile Rusya Federasyonu, 16 bin ile İngiltere, 15 bin ile Fransa takip etti.

Mart ayında, Arap ülkelerinden gelen ziyaretçi sayısı bir önceki yıla göre 188 bin kişi azaldı. Yüzde 71 düşüşle 77 bin olarak gerçekleşti.

En çok turistin geldiği Arap ülkesi, 14 bin ile Cezayir oldu. Cezayir’i sırasıyla Libya, Fas ve Tunus izledi. İstanbul’da Mart 2020’de otel doluluk oranı bir önceki yıl aynı döneme göre yüzde 59,8 azalarak yüzde 29 düzeyinde gerçekleşti.

Şubat 2020’de otel doluluk oranı yüzde 65,1 oranındaydı. Ortalama günlük oda fiyatı, kur etkisi sonucunda bir önceki yıl Mart ayına göre yüzde 14,2 azalarak 65,9 Euro olarak gerçekleşti. Toplam oda üzerinden hesaplanan odabaşı gelir ise yüzde 65,5 azalarak 19,1 Euro olarak kaydedildi.

Koronavirüs salgınının tüm dünyayı etkisi altına aldığı şu günlerde karantina ve seyahat yasakları nedeniyle dünya ekonomisinin yüzde 10’una tekabül eden ve yaklaşık 9 trilyon dolar işlem hacmi olan turizm sektörü zor günler geçiriyor.

İstanbulda Koronavirüsü sonrası TURİZM

Dünyanın en çok turist çeken ülkeleri olan Fransa, İspanya, Amerika Birleşik Devletleri (ABD), Çin, İtalya ve Türkiye’de otellerin doluluk oranları rekor seviyede düşerken, ekonomisi büyük ölçüde turizme dayalı Tayland, Filipinler, Endonezya ve Macao gibi Uzak Doğu ülkeleri modern tarihlerinin turizm açısından en kötü sezon başlangıcını yaptı.

Avrupa’nın en çok turist çeken 4. ülkesi olan Türkiye’de otellerin normaldeki doluluk oranları yüzde 70 ile 100 arasında seyrederken, Covid-19 salgını sonrası bu oran nisan ayı sonu itibariyle yüzde 10-20’lere kadar geriledi.

Türkiye’nin Mart 2020 otel dolulukları, 2019 yılının aynı dönemine yüzde 55,2 azalarak, yüzde 28,6 olarak kaydedildi. Mart 2019’da bu oran yüzde 63,8 olmuştu.

İstanbul’un Mart 2019’da 72,1 olan doluluk oranı, Mart 2020’de yüzde 59,8 azalarak yüzde 29 olarak ölçüldü.

Türkiye Otelciler Birliği’nden (TÜROB) verilerine göre Türkiye’nin yaz mevsiminde en çok turist çeken şehri olan Antalya’da Mart 2020 otel dolulukları bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 49,4 azalarak yüzde 29 oldu.

Antalya’da ortalama günlük satılan oda bedeli 39 euro ile Mart 2019’a göre yüzde 18 geriledi.